Interview Leo ’t Jong, voorzitter PR-commissie Luka: “30 jaar Kanaaljournaal. Op naar de volgende 30 jaar!”
Datum: 23-06-2021

2021 is een feestelijk jaar voor het Kanaaljournaal. Dit jaar bestaat deze halfjaarlijkse nieuwsbrief 30 jaar. Een mooie mijlpaal. In dat kader laten we Leo ’t Jong, voorzitter van de PR-commissie van de Luka aan het woord: “In 1991 is de eerste editie gemaakt en verstuurd”, start Leo zijn betoog. “De doelstelling was om de belangrijkste doelgroepen van de Luka, de markt, de installateurs en adviseurs, te informeren over het bestaan en de activiteiten van de Luka en haar leden. In de beginperiode van de Luka werden de belangen van de Luka via zowel formele als informele contacten behartigd bij andere branche-organisaties, zoals de NVVK, TVVL en VLA. In een later stadium, midden jaren ’80, is de PR-commissie in het leven geroepen en werd de publiciteit meer op formele wijze geregeld.”

Print & digitale versie

Een deel van deze professionalisering was het in de markt zetten van het Kanaaljournaal, waarvan de eerste editie in 1991 is verschenen. De eerste versie met het oude Luka-logo en uitgevoerd in 2 kleuren bestond uit vier pagina’s in A3-formaat. Dit is door de jaren heen via diverse stappen uitgegroeid tot een professionele uiting van 6 tot 8 pagina’s in A3-formaat en full colour-uitvoering. De oplage telt 1.500 exemplaren, waarvan het merendeel per post verstuurd wordt naar installateurs, ingenieurs- en adviesbureaus in Nederland. “Het huidige Kanaaljournaal bevat een mix van branchenieuws en bedrijfsnieuws van Luka-leden”, vertelt Leo. “Tevens bevat elk Kanaaljournaal speciale projecten van de 2 Luka-leden, die op deze wijze een mooie kans krijgen om hun vakwerk in de praktijk extra exposure te geven. Naast een printversie wordt het Kanaaljournaal ook altijd op de website www.luka.nl geplaatst als digitale versie.”

30 jaar actueel Luka- & branchenieuws

“In de afgelopen 30 jaar heeft het Kanaaljournaal de markt en luchtkanalenbranche altijd over de meest actuele zaken van de Luka geïnformeerd”, vervolgt Leo zijn verhaal. “Bijvoorbeeld over de start in 1998 van de Luka Monteursopleidingen, wat inmiddels tot een professionele online cursus is uitgegroeid. Een mooie mijlpaal in de Luka-historie. Of “De Verbreding” in 2006. Met deze uitbreiding van producenten van appendages en hulpstukken zette de Luka een grote stap in de kwaliteitsuitbreiding naar het complete kanalensysteem. Maar ook het opstarten van het LAR (Luka Appendage Register) in 2010, waarin de testresultaten per soort appendage met bijbehorende leverancier zijn opgenomen.

Alles altijd met als doelstelling om de kwaliteit van de kanaalsystemen in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Want daar staat de Luka voor. En daar wil het Kanaaljournaal haar steentje aan bij de dragen. Immers: het jubilerende Kanaaljournaal voelt zich 30 jaar jong en hoopt ook in de toekomst de activiteiten van de Luka en alle Luka-leden op een professionele manier naar de markt te communiceren.

Zo staat er voor 2022 al een flinke Luka-mijlpaal op de agenda: volgend jaar bestaat de Luka 50 jaar. Uiteraard zal het Kanaaljournaal hier ook volop aandacht aan besteden. Op naar de volgende 30 jaar.”

Het interview met Leo ’t Jong is onderdeel van de juni-editie van het kanaaljournaal, deze is hier te bekijken.

Afbeelding bij Interview Leo ’t Jong, voorzitter PR-commissie Luka: “30 jaar Kanaaljournaal. Op naar de volgende 30 jaar!”
Inloggen